15 miljoen euro voor fietspaden en -bruggen

De Gentenaar - Bert Staes
Met een nieuw fietspad tussen de Drongensesteenweg, Malem en de Watersportbaan is gisteren de aanzet gegeven van twee jaar fietsfeesten in Gent. Vanaf nu tot eind 2018 start het ene na het andere grote fietsproject. Op het einde van de rit zal Gent 15 miljoen euro in fietspaden en -bruggen hebben gepompt. Al sinds 2011 ligt een werkloze fietsbrug te blinken op het einde van de Oud-Strijderslaan in Malem (zie grote foto). Sinds gisteren kan je er eindelijk ook over fietsen. De Stad en de Vlaamse Milieumaatschappij openden een nieuw stuk fietspad tussen de Drongensesteenweg en de Watersportbaan.
De verlichting werkt nog niet, maar die komt “zeer binnenkort”. Volgen ook nog: een fietsbrug en een onderdoorgang die van het nieuwe fietspad een vlotte verbinding maken tussen Mariakerke en Wondelgem en het Sint-Pietersstation. En daarna nog een brug. En nog één ...
 

“Het Kopenhagen-gevoel”, noemde schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) dat gisteren. “Dit is de kwaliteit die we nodig hebben om van Gent een fietsstad te maken. We worden het stilaan, maar we zijn nog geen echte fietsstad.” De investeringen in nieuwe fietsinfrastructuur in Gent gaan vanaf nu in snel tempo, tot een stuk na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018. Het grootste deel van het budget komt niet uit de Gentse stadskas, maar van het fietsfonds van de Vlaamse regering, van de provincie Oost-Vlaanderen en zelfs uit Europese fondsen. Een overzicht.

Watersportbaan
Wat: een brug voor fietsers en voetgangers dwars over de Watersportbaan. De brug wordt gebouwd ter hoogte van de horecazaak O Gand en de roeiclub.
Wanneer: er is al een ontwerp. De werken zouden moeten starten in voorjaar 2018. In 2019 klaar.
Hoeveel: 2,75 miljoen euro

Drongensesteenweg
Wat: een fietsonderdoorgang onder de drukke Drongensesteenweg. Die moet het fietspad langs de het natuurgebied Bourgoyen-Ossemeersen veilig verbinden met de Watersportbaan.
Wanneer: het studiewerk loopt. Waarschijnlijk midden of najaar 2018 begint de bouw. Tegen eind 2019 klaar.
Hoeveel: 2,3 miljoen euro

Nieuwevaart
Wat: een fietsonderdoorgang onder de Nieuwevaartbrug, vlak bij Palinghuizen. Een veiliger alternatief dan over de brug.
Wanneer: bouw begon in 2014, maar liep vast. Volgende week officieel open.
Hoeveel: 3 miljoen euro

Dampoort
Wat: een fietsers- en voetgangerstunnel onder de treinsporen aan de Dampoort, tussen de Machariuswijk en de Dendermondsesteenweg. Een alternatief voor de beruchte gevaarlijke rotonde.
Wanneer: begin 2018 moeten de werken starten. In het voorjaar van 2019 klaar.
Hoeveel: 1,5 miljoen euro

Stropkaai
Wat: een fiets- en voetgangersbrug van de Zuiderpoort naar de Stropkaai. Een alternatief voor fietsers die nu via de Stropbrug moeten.
Wanneer: de werken zouden starten midden 2018. Begin 2019 klaar.
Hoeveel: 1,6 miljoen euro

Sint-Lievenspoort
Wat: een fietsbrug onder de Sint-Lievenspoort, het viaduct aan de Zuid en een van de gevaarlijkste kruisingen voor fietsers in heel Gent. Fietsers zullen van de Sint-Lievenslaan naar de Keizervest kunnen, onder het kruispunt door.
Wanneer: bouw start in 2018.
Hoeveel: 350.000 euro

Nieuwewandeling
Wat: een fietsonderdoorgang op het einde van Coupure Links, aan de Nieuwewandeling. Essentieel om de stroom fietsers en auto's veiliger te laten kruisen.
Wanneer: zit nog in studiefase, maar de werken zouden midden 2018 kunnen starten.
Hoeveel: 1 miljoen euro

Hundelgemsesteenweg
Wat: een gevaarlijk stuk ontbrekend fietspad op de Hundelgemsesteenweg, vlak voor de Botermarkt in Ledeberg.
Wanneer: de hele bocht wordt heraangelegd vanaf mei 2017. Klaar in mei 2018.
Hoeveel: 813.000 euro

Groenestaakstraat/Botestraat
Wat: een volledige heraanleg van de straten, met goede nieuwe fietspaden.
Wanneer: de werken starten in april of mei en duren 2 jaar.
Hoeveel: 2,5 miljoen euro
 

Tags: 

Datum agenda: 

vrijdag, 16 december, 2016

Reageren

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.